andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Blir det en skitvecka månne? PMS

Publicerad 2010-05-12 11:35:17 i Allmänt,

Dagen igår slutade efter mkt om och men bra. Jag fick vara i stallet hela kvällen och då löser sig allt.
Tänkte ta upp ett ganska känsligt och för mig jobbigt ämne i dagens blogg. I hopp om att någon kanske har lite mer kött på benen angående ämnet.... PMS
Mkt går att skylla på PMS just nu men inte allt.  Jag har nu förtiden blivit mkt noga med att tala om när jag tycker saker och ting är fel eller om jag blir sårad över något. Varför ska jag vara andra till lags och vara tyst och beskedlig? Kan inte personer ta mig för den jag är så behöver dom liksom inte. Det är ju upp till var och än.
Trots det så har jag mkt kvar att lära. Bl.a. att inte känna skuldkänslor för att jag står upp för mig själv.
Tror det är en kontenta av att vissa människor  runt omkring mig har en tendens till att spela mkt på ens samvete, när man kommer till heta diskussioner. Det är lågt tycker jag, då det oftast inte har med saken att göra. Och jag tycker det är ganska uppenbart att det tyder på en stor osäkerhet, när man väljer att trycka ner istället för att bara köra en rak kommunikation. Samtidigt så vill jag vara alla till lags och det slår ofta tillbaka på mig själv. Då jag t.e.x inte kan vara på hundra ställen samtidigt även om jag försöker. Allt detta gör att jag blir stressad, mår dåligt, känner mig otillräcklig och när jag sen har PMS blir det hela ännu värre.
Jag har kommit fram till att jag lider av ganska svår pms, den påverkar nämligen mitt liv och gör så att jag två veckor i månaden mår redigt dåligt och blir "som förbytt" Jag trivs verkligen inte med den personen jag blir, för det är inte jag. Men när man är mitt uppe i "det" så är det väldigt svårt att skilja på vad som är pms och inte. D.v.s. vad jag har "rätt" att reagera på och inte. Eftrsom jag just i det tillfället känner att jag mår dåligt över det.
Tänk er själva, om ni sätts i en situation som gör er t.e.x. förbannad. Men att ni varje gång det händer måste ifrågasätta er om ni har rätt att bli förbannade eller om det är hormonerna som blir förbannade. När du just i det ögonblicket är precis vansinnig och det du känner då är ju faktiskt det du just för stunden känner och inget annat. Som ni kan förstå är det väldigt lätt att det kan bli fel då. Och oftast kommer man på det när det gått en tid och man lugnat ner sig, alternativt när man fått mens och återgått till normal hormonhalt i kroppen. Tänk er att ha detta i två veckor per månad. Allt du känner måste du, själv ifrågasätta dig, om det är du som person som känner  eller om det möjligtvis är hormonerna. Detta gör att man börjar tvivla en aning på sig själv.
Personligen blir jag  lite paranoid och ifrågasätter gärna personer i min närhet om dom tex älskar mig o.s.v. Fast att jag någonstans vet att dom gör det...
Pms är väldigt svårt att erkänna att man har. I alla fall för mig. För jag upplever att för minst lilla reaktion som jag ger.. så får man alltid frågan "har du pms?" detta gör att jag känner att  min rätt till mina känslor tas ifrån mig. För att alla mina känslor blir automatiskt pms i andras ögon om jag skulle råka bli vansinnig, ledsen o.s.v. Det är ju inte så att man blir lyckligare när man får en sån fråga liksom.
Anledningen till att jag just i denna stund funderar över min pms är att jag just i denna stund vet med mig att det är Pms-vecka. Men att jag också hamnat i en situation som gjort mig redigt besviken. Som vanligt så handlar det om att försöka komma åt mitt samvete. Men idag köper jag inte det snacket. Saken hör till den att jag vill att saker och ting bara ska skötas rätt. Tycker det är grymt tråkigt att så fort det blir tal om pengar så blir folk som förbytta. Jag unnar dom jag älskar mest det bästa, då spelar inga pengar i världen någon roll. Men när jag upptäcker att saker inte blivit rätt, omedvetet eller medvetet vet jag inte, och jag då försöker påvisa det och reaktionen blir att man försöker "tygla mig" genom att ge mig dåligt samvete och påstå saker som inte ens har med saken att göra. Ja då har jag banne mig rätt att blir både arg, ledsen och besviken med eller utan pms.
Dock vet jag som sagt att detta är något som jag lider av. Och jag ska snart  (förhoppningsvis) få bukt på det. Men jag tänkte som sagt fråga om någon mer känner igen sig, har erfarenhet av hjälpmedel o.s.v...??
//PMS-KOSSAN!

Kommentarer

Postat av: vickan

Publicerad 2010-05-12 16:09:21

Jag kan nog inte hjälpa på något sätt, men jag måste erkänna att jag är precis likadan. Läste innan att du har stav (det har jag med) kan det ha med dessa hormoner att göra.. ?? Säg till om du hittar på nån lösning, jag är idel öra :-)

Postat av: ia

Publicerad 2010-05-12 17:03:16

Nya kliniska studier med naturmedlet Femal Balans har visat mycket goda behandlingsresultat.

:)

Postat av: EB

Publicerad 2010-05-12 17:42:15

Tyckte att ämnet var väldigt intressant då jag förra veckan kollade upp just detta!



Premenstruellt Syndrom (PMS)



Vad orsakar PMS?

Den exakta orsaken till PMS är ännu inte känd. Man brukade säga att det berodde på hormonell obalans, men nu tror man att det orsakas av känslighet för normala nivåer av hormonet progesteron under menscykeln. Vanligtvis börjar symptomen någon gång efter ägglossningen, då progesteronnivåerna börjar stiga. En del kvinnor utvecklar symptom under hela tiden mellan ägglossningen och menstruationen, medan andra bara lider av det de sista dagarna innan mensen. Många kvinnor upplever att symptomen förvärras ju närmare mensen de kommer.

Många finner att symptomen klingar av så fort mensen kommit, men andras symptom försvinner inte helt förrän mensen är över. PMS uppstår inte nödvändigtvis varje månad. En del kvinnor är symptomfria under en eller flera månader för att sedan drabbas igen.



Vilka är symptomen?

PMS står för premenstruellt syndrom fler än 150 symptom har förknippats med detta syndrom. Dessa kan delas in i två grupper: psykologiska och fysiska.



Psykologiska:

Oro, Irritabilitet, En känsla av att "inte ha kontroll", Gråtmildhet, Depression, Glömskhet, Utmattning, Aggression eller ilska, Panikångest, Förändringar i sömnrytm, sexlust och aptit.



Fysiska:

Huvudvärk/migrän, Svullenhet i bukområdet, Viktökning, Ömma bröst, Buksmärta, Svullna händer och/eller fötter, Smärta i rygg och leder , Illamående, Epilepsi, astma, migrän och herpes kan förvärras.



En del kvinnor har så svår PMS att det blir ett verkligt problem både hemma och på arbetet. Humörförändringar kan hota att förstöra relationer med chefer, anställda, samlevnadspartner och barn. Ibland blir det så illa att en drabbad kvinnas närstående går på nålar inför "den där tiden".



Det har hänt att kvinnor begått brott när de lidit av PMS. De har ofta bedömts som icke tillräkneliga av domstol i sådana fall. När det är som värst, kan PMS göra att man vill ta livet av sig. Svår PMS kallas då den uppfyller vissa kriterier PMDD (premenstrual dysphoric disorder).



Hur ställs diagnosen PMS?

Din läkare kommer förmodligen att be dig kartlägga dina besvär under två eller tre månader. Särskilt intressant att kartlägga är ditt sinnestillstånd, din aptit, symptom som påverkar buk eller bröst, flytningar och hur ditt liv påverkas av PMS. Detta hjälper er att tydligt se hur och när du påverkas mest.



Hur kan jag hantera PMS?

Innan du börjar ta medicin, kan det vara bra att överväga hur det påverkar dig och din familj, dina kollegor och vänner. För en PMS-dagbok, så att du kan börja identifiera vilka symptom som börjar när. Om du har en klarare bild över vad som händer, kanske du upplever att du har mer kontroll och kan planera din tillvaro kring hur du påverkas av din PMS. Det gör det också lättare att göra dina närmaste införstådda med hur du påverkas så att de får bättre möjligheter att hantera situationen.



Försök minska på stress i din tillvaro. Du kanske kan börja med yoga, eller lära dig någon avslappningsteknik. Motion hjälper nästan alltid, eftersom det ger ett psykologiskt "lyft" och stimulerar hjärta, cirkulation och nervsystem. En del kvinnor säger att regelbunden träning minskar deras PMS-symptom, så överväg att börja med 3-5 30-minuterspass per vecka, t ex simning, cykling eller raska promenader.



Många kvinnor säger också att regelbundna mellanmål med frukt, grönsaker, fullkorn och kalciumrik mat hjälper, liksom att minska intaget av kaffe, choklad, alkohol, salt och fett. Det finns inga vetenskapliga bevis för att denna "PMS-diet" fungerar, eller att vissa mineraler och andra kosttillskott är effektiva, men det betyder inte att det inte kan fungera för dig.



Vilka behandlingar erbjuds?

Nästan alla mediciner som finns att tillgå har möjliga biverkningar och det finns inget som garanterat fungerar för varje kvinna.



En syntetisk form av progesteron har varit ett vanligt behandlingssätt, eftersom man trodde att det var låga progesteronnivåer som orsakade PMS. Det verkar fungera för en del kvinnor, men andra tycker att det inte är tillfredsställnade p g a PMS-liknande biverkningar. Läkare kan istället skriva ut medicin som gör attägglossningen upphör, vilket gör att den naturliga ökningen av progesteronnivåerna under den andra hälften av menscykeln inte äger rum.



PMS/PMDD betraktas ibland som ganska svårbehandlat. F n behandlas det vanligtvis med anti-depressiva medel eller hormonbehandling:



• Antidepressiva medel. Anti-depressiva medel, särskilt serotoninåterupptagshämmare , är etablerade för användning mot PMDD, även om SSRI ännu inte har indikationen PMS/PMDD.



• Östrogenprofilerade P-piller. P-piller av kombinationstyp kan hjälpa i lindrigare fall.



Om man absolut inte vill ta SSRI eller har svåra biverkningar, kan spirolakton skrivas ut, vilket heller inte har indikationen PMDD, men som kan minska bröstspänning, svullnad och ha viss effekt på sinnesstämning.



Det är också möjligt att behandla individuella symptom och din läkare kan eventuellt skriva ut:



• Smärtstillande medel (t ex ibuprofen) för kramper i buken och andra smärttillstånd.



Finns det alternativa behandlingssätt?

Det finns flera alternativa sätt att behandla PMS, vissa med mer underlag än andra:



• Vitamin B6 (Pyridoxin) har använts av många kvinnor under en relativt lång tid och det finns vissa bevis för att det kan hjälpa. B6 finns i naturlig form i en mängd olika livsmedel, men ett kosttillskott som innehåller 50-600 mg har visat sig lindra PMS-symptom. Du kan ta B6 under de två veckorna innan mensen eller kontinuerligt.



• Munkpeppar (Agnus castus). Kallas också kyskhetsträd och saluförs bl a under namnet Ziara. Det finns vissa bevis för att det har effekt på PMS. Denna effekt uppnås förmodligen delvis av en sänkning av prolaktinnivåerna i blodet.



• Kalcium. Två studier har visat att det har positiv effekt.



• Jättenattljus lindrar eventuellt bröstspänning, men det finns inte tillräckligt mycket bevis för att avgöra dess effektivitet.



• Magnesium kan hjälpa mot uppsvälldhet och andra symptom, men det finns än så länge inga bevis.



Stora vitamindoser över lång tid kan orsaka skador på nervsystemet, så det är bäst att inte ta kosttillskott utan att först rådgöra med läkare.



Behandling av svår PMS med ångest och depression

Svår PMS eller PMDD drabbar ett fåtal kvinnor. Kraftiga humörsvängningar, depression och aggression kan göra ett normalt liv svårt eller omöjligt. I dessa fall skriver man ofta ut serotoninåterupptagshämmare. Serotonin är en signalsubstans och man tror att överkänslighet för progesteron kan göra så att serotoninnivåerna i hjärnan sjunker. Tillräckliga serotoninnivåer kan kontrollera humörsvängningar och psykologiska besvär. Det finns flera olika typer av serotoninåterupptagshämmare, t ex fluoxetin. Serotoninåterupptagshämmare kan orsaka biverkningar hos en del kvinnor, men de är ett effektivt sätt att behandla de psykologiska effekterna av PMS



Mycket text blev det men hoppas det kan vara till någon hjälp!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela