andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Trötthetsdvala..

Publicerad 2011-01-08 12:24:07 i Allmänt,

Jag är konstant trött! Om jag fick skulle jag kunna sova bort hela dagarna... jag tvingar mig ska ni veta. Om inte annat så måste jag dra mig själv i örat för om två dagar börjar jobbet igen. SÅ SÖNT! Hatar att bara gå hemma, blir så jäkla förslappad.

I skrivandes stund så är jag och "besten" hemma. Hon roar sig med att bita sönder sitt andra gose/pipdjur sen igår kväll, det första är redan dött kan man säga. Jag tog motvilligt fram dom ur skåpet igår, där dom har legat i några månader just för att hon inte kunde hantera dom sist. Jag läste i någon smart hundpsykologibok att det är bra för unghundar att ha något att pyssla (läs disikera i detta fall) då ger dom oftast fasen i andra saker som dom absolut INTE ska disikera! Jizza har ju haft en dum ovana att bita sönder saker när hon är borta. Hemma rör hon ingenting... eller jo den fina kundpläden bet hon sönder när jag låste in henne i köket för att åka och handla. I boken stod det att detta görs för att hunden känner sig övergiven, ängslig och inte trygg. 
Så nu kommer "tax-apan" och "pelikanen" följa med överallt för att skapa trygghet. 
Det stod också att anledningen till att sakerna till varje pris ska bitas sönder är för att det är ett "byte" och att hundjur i alla tider först har tömt sitt byte på innehållet d.v.s termarna och maginnehållet och sen gått på köttet.

Just därför ligger det vitt stoppningsludd, sönder trasade pipare, ett pelikan huvud mm i heeeela vårt hem.  Eller pipare fanns det hela 8 st totalt på djuren hon fick, 3 funkar fortfarande och Jizza har en turboteknik i att tugga på dom. Alltså dras vi numera med ett frenetiskt pippipppipiipiPIIIIPipip heeeeela tiden!
Men jag biter ihop, hon får göra det. Jizza är i himmelriket hon bokstavligen ligger raklång på rygg och slänger, biter piper med sina nya vänner. Martin började plocka ludd från första djuret från golvet igår.... jag sa åt honom att sluta. "Låt henne hållas" sa jag...
TÄnK att jag sa det??!! Är stolt över mig själv. Gud så psykologisk jag är just nu... hahaha
Men jag får hejda mig många gånger ska ni veta, från att bryta ihop, skrika i, ta leksakerna ifrån henne mm. Just nu ligger hon med Vildsvinet, pelikanen och tax-apan i en ända röra runt sig. Allt har burits in i sovrummet där jag sitter, hon gör allt för att jag ska se henne och berömma vilka fina djur hon har.  Jag kan inte annat än  tycka att hon är världens sötaste lilla hund :)





Kommentarer

Postat av: Sofie Lundberg

Publicerad 2011-01-08 12:58:08

Känner igen det där lite :)

Våran lille kille letar upp öron, nos och svansar på dom flesta leksaksdjur han får.

Så ligger han där o gnagar, men ser jag att han biter sönder så tar jag bort dom. Så nu brukar han mest bara "pipa" o bära omkring dom.



Men när han va liten så käka han upp våra golvlister i köket :/ eller ja det såg mer ut som flis när vi kom hem.

Han får endast vara i köket när vi inte är hemma (taskiga vi är) men det är för att han inte ska ligga i soffan eller i sängen. Han vet iofs. att hans plats är på golvet.



Vi gav honom tuggben när han va en riktig liten kille, så han ha varit jätteduktig. Han har inte tuggat sönder något annat än golvlisterna då hehehe...



Postat av: Sara Rais

Publicerad 2011-01-09 14:29:55

HAHA, vad roligt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela