andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Halalslakt och strutspolitik!

Publicerad 2010-06-02 15:54:25 i Allmänt,

Som av en händelse började jag och en kollega prata om något så makabert som halalslakt idag när vi satt ute i solen och käkade glass. För mig är detta något främmande och jag kunde inte redigt ta ställning till vad jag tyckte om det förrän hon i sin tur berättade för mig vad det var.
Halalslakt är: (denna text hittade jag på internet)
All form av slakt kan kännas motbjudande för allmänheten. Konsumenten tänker säkert inte alltid på att det är djur man äter när vid val av kött i livsmedelsbutiken. Livsmedelsindustrin visar inte gärna upp alla detaljer i själva slakteriprocessen. Självklart blir skäktning, den rituella halal slakten fruktansvärd i sin beskrivning för den som inte har kunskap.

I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt. Slaktaren är en vältränad muslim som med ögonkontakt utför slakten samtidigt han uttalar "I Guds namn, Gud är större" [Bismillah, Allahu Akbar]. Man skär av matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna utan att ryggmärgen skadas. Enligt Dr Majid Katme [Brittiska muslimska rådet] så förlorar djuret så mycket blod på snabb tid att det blir blodförlust i hjärnan. Detta skapar en naturlig bedövning. Slakten avklaras snabbt och smidigt. Viktigt är dessutom att djuren inte får se ett annat djur dö. Detta pga att djuret inte ska känna sig stressad inför slakten.
MEN Jag kan dock inte riktigt köpa detta när jag fick se det här:

VARNAR KÄNSLIGA!



Och jag blev chockad över hur vår statsminister utalar sig. För mig är detta djurplågeri.

 



Tycker inte det här är humant över huvudtaget, och att man för någon sort human ritual över själva slakten kan jag inte heller se. Vart är det där om att man tittar dom i ögonen och att dom inte ska känna stress o.s.v.?
DET HÄR ÄR HEMSKT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela