andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Tjejkväll

Publicerad 2010-03-25 12:45:06 i Allmänt,

Har nu på morgonen sagt adjö till mitt hjärta som far till england vid lunch, kommer sakna honom massvis! Så nu gäller det att sysselsätta mig med mkt annat för att få tiden att gå så det kan bli måndag igen :) Sjukt på ett sätt att längta till en måndag ju.
Kvällen igår spenderades med Lilla B, obligatoriska fikan på Sahara gick av stapeln. Och mkt snack snackades bl.a. om utestället Palladium. Det stället har all potensial att bli toppen men enligt mig och säkert många andra så börjar det gå lite över gränsen. Jag har absolut ingen erfarenhet av att driva nattklubb men jag som gäst och som även har erfaranhet av att jobba på nattklubb, samt att jag nu fått lära mig under min tid som säljare med hjälp av utvecklande utbildningar och föreläsningar av framgångsrika entreprenörer, ser vikten av hur viktigt det är att ha en fungerande verksamhet. Med personal/service och allt vad det innefattar. Allt räknas in! Kanske trampar jag någon på tårna nu men så som jag ser det, så finns det stora fel och brister i "vården av sina gäster" på Palladium. 

Kundern/gästerna är A och O för att få en verksamhet att kunna gå runt och slutligen generera pengar. Vårdar du dom inte blir dom missnöjda och slutar generera pengar. Enkel ekvation.
Många av dom flesta ungdomar som idag går på krogen har också varit utomlands någon gång. Oftast åker vi med tjej/killgänget. Och ni måste hålla med om att utomlands är det riktigt bra "tryck" i baren på uteställena. Bartendrarna showar,  jobbar snabbt, är energiska, ler, skrattar och är redigt serviceinriktade på... just det, Oss! Vilket gör att det är kul att stå i baren som gäst och hänga samtidigt som man kan beskåda skådespelet som försegår bakom den. Det gör inget att man får stå där i 10 min och vänta på att få beställa för det är trevligt och kul liksom. Sen vet vi alla att det finns lagar och regler och utomlands så "naggas" det på dom rätt rejält. Men jag är helt övertygad om att stämmningen går att fixa till i Sverige också och även på Palladium.
Det handlar alltså om vilken inställning bartendern har och givetvis lite kunskap.
Jag upplever att när man kommer till palladium som finns där inget tempo bakom baren. (Jag ska inte dra alla över en å samma kam) men marioiteten är rätt tråkiga. Med tråkiga menar jag ingen servicekänsla framförallt!

Tänk dig in i senariot:
Du kommer fram till en bar, vill beställa en ganska simpel drink. Bakom baren står det en kille/tjej (på palladium oftas en yngre) Det finns fler som vill beställa. Alla sträcker frenetiskt fram sin kort och pengar för att bartendern ska få upp ögonen för just dom. Bartendern undviker i största mån ögonkontakt och ser sammanbiten och besvärad ut. Hans/hennes bartenderkompis ser lika besvärad ut. Dom pratar knappt med varandra. Vad blir ditt intryck? Blir du frustrerad över att du får vänta på att få beställa? irritrar du dig på personen som står bakom baren? När det slutligen är din tur beställer du din simpla drink. Och får till svar "det har vi inte?" eller "vad är det?" Du försöker förklara vad som är i den, men att hänga halvvägs över baren för att överhuvudtaget kommunicera på grund av all musik, slutar oftas, iallafall för mig, med att man nöjer sig med en cider. Känner du dig nöjd? Känner du att du fick bra service?

Tänk dig in i detta senario istället:
Du kommer fram till en bar, vill betsälla en ganska simpel drink. Bakom baren står en tjej/kille. Det finns fler som vill beställa. Händerna med korten och pengarna vilar på bardisken, alla vet att det blir deras tur så småningom. Bartendern har sett alla från den stunden dom kom och ställde sig vid baren. En ögonkontakt, ett leende och en nick visar att du blivit sedd. Bartendrarna bakom baren LER! Skrattar, showar liten genom att dansa kanske kastas det lite med flaskorna. Han/Hon försöker prata med gästerna som står på andra sidan baren. Du får beställa din simpla drink, får den och kanske rent av vill stå kvar för att bartendern var trevlig, det var trevligt att stå där och se på när dom bjöd på sig själva. Eller så får du till svar " tyvärr vet jag inte vad det är i den, kanske du kan hjälpa mig?" Detta sägs ALLTID med ett leende. För visst är det svårt att vara arg och irriterad på någon som ler, är glad och vänlig. (tips till bartender) Kanske det hela slutar med att du slutligen står där med en cider, men att du ändå känner att bartendern gjorde sitt bästa för att serva just dig. Kanske det faller sig  så att bartendern föreslår något annat som du nappar på och får en  kalasgod drink istället, eller att du rent av får din simpla drink du från börja ville ha , för att bartendern visste vad det var i den. Oavsett vad är du nöjd.

Vilket föredrar man?
Jag kan iallafall tycka att har man en verksamhet som ska generera pengar så kan man åtminstone se till att man har alla förutsättningar för att göra det. Återigen det är slutligen kunden som gör dig rik. och en nöjd kund är en återkommande kund. Tänk om det fanns flera som ville ta den där extra drinken, bara för att det var trevligt att stå vid en "levande bar" istället för  en "begravningscermonin" Detta slutar ju med mer merköp, nöjda kunder, glada medarbetare och en skitbra stämmning...eller?

En annan sak som berört mig är hanteringen av toaletterna. Det är utan att ljuga det mest vidrigaste jag sett!!! I början av kvällen så är dom klinisk rena, men ju senare det blir desto äckligare blir det. Det är spyor i handfat, stopp i toan (pga spyor) Toapapper överallt, överfulla papperskorgar. Jag anser att det är personlens förbannade plikt att fixa undan allt eftersom under kvällen. Det är skitäckligt jag vet! Men hålls det efter så blir det absolut inte lika äckligt som jag kan tänka mig att det är när palladium är stängt 03.05. Plus att gästerna trivs i miljön och slipper minnas och också föra vidare hur groteskt äckligt det var på toaletterna (ingen bra marknadsföring)

Så vilka är det då som spyr? Och blir så jäkla fulla att man inte har någon som helst koll på om det är ett handfat eller en toalett. Jag har min teori av tidigare erfarenhet genom att jobba på just ett uteställe... men tänker inte nämna den här. Dock tror jag att det hela är början på ett problem. Att man står och väger för och emot. Proppfullt ställe, som går in gratis i entrén innan tolv, köper det man har råd med på kort tid för sen höjs priserna i baren, resultatet =FYLLA! Eller...
Höja åldern, få lite mindre folk, men som betalar fullpris i entrén, har råd att spendera lite mer i baren, och som tycker det är ett redigt schysst ställe. Svårt det där... Undrar som sagt vad som ger mest pengar i slutänden.


Nog talat om palladium. Ska förmodligen ge stället en chans på lördag, bara att gå därifrån om det inte passar ju. Tycker dock det är grymt tråk , eftersom jag som sagt tycker att det finns potensial.

Ikväll ska jag skena gata upp och gata ner.. det vankas tjejkväll i Västervik och något som blivit lite av en tradition är att jag och Ia kvällsfikar på "tanten" Så även kväll -givetvis ;)

Dags för krubb :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela