andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

På sjunde dagen vilade gud... men det gör inte vi <3

Publicerad 2010-11-21 11:41:03 i Allmänt,

Nej nej, här hemma är det full rulle! Har precis avnjutit en frukost/brunsch med min älskade karl.
Karl är precis rätt ord när man ska beskriva Martin, han är bra på nästan allt. Precis som min pappa, alltså som en redig karl. "En bra karl reder sig själv" och det är precis det som dessa två herrar gör. Dom fixar med det mesta allt från renoveringar, bilreparationer, byggnationer. Dom är med andra ord ganska händiga. Jag har kommit på mig själv med att inse att Karlar som inte kan lyfta ett handtag som inte rer ut nästan allt är fruktansvärt avtändande!  
Män är till för att fixa det vi inte kan fixa. Dessutom fixar även Martin det jag kan fixa också som städning, matlagning och tvätt, Och jag behöver inte ens be om det. Han bara gör saker, tar egna initiativ och planerar. Fan vilken tur jag har, som har en redig karl som han :)
Anledning till att jag idag överöser mitt hjärta med all denna beröm är att jag idag får en nybyggd garderob i förådet. Japp... Martin bygger en garderob i ett helt rum, med hyllor, upphängningar mm åt mig idag. Han gick upp vid sju imorse och började och är snart klar. Fy tusan vilken bra karl jag har!

Igår styrde vi kosan mot Växjö, eller till en parkering strax utanför Växjö där vi skulle lämna av Wella till sin nya fodervärd. Gud vilken cool häst det är! Det va inga problem alls att lasta om henne, hon gick på den nya transporten hur lätt som helst trots bilarna som susade förbi på vägen utanför. Tjejen verkade jättebra så det hela kändes så bra som det kunde kännas. Men visst rann det tårar när vi rullade där ifrån och jag fick se den andra transporten med min älskade Wellson rulla iväg åt andra hållet. Kommer sakna henne! Men det var definitivt inte den sista hästen som kom in i mitt liv, dock är dom precis som människor olika individer och alla sätter dom olika spår hos en. 

Igårkväll gick jag och Martin på Bio -Harry potter. Den var bra men själva bioupplevelsen var inte sådär härlig som den brukar vara, då jag igår eftermiddag efter några timmar i bil hade svinont i ryggen. Givetvis gick jag in och gogglade ryggsmärta + graviditet och fann svaret. Det är helt normalt då kroppen håller på och belastas om p.g.a magen. För foglossning är väl rätt förtidigt än??? Eller?
På tal om magen, i morse tror jag att jag kände den första ordentliga sparken. Innan har det ju mest varit som gaser eller fladder (typ nervryckningar)
Min bebis är nu (om man ska utgå från det som står i böckerna) 11-12 cm mellan huvud och stjärt och ca 18 cm från huvud till häl -tror dock min bebis är större. Den väger ca 100 g. Och samlar just nu på sig fett , som behövs för att hålla värmen och lagra näring efter födseln. Nu syns också könet på ultraljud, ögonen är fortfarande stängda men barnet är ändå medveten om ljus och mörker. Den reagerar på plötsliga ljud och den lilla kroppen har börjat att täckas med små små fina hår. Så kallat lanugohår. Den börjar också att utforska omvärlden med händerna. 
Tänk att allt det där händer inne i min mage, det är rätt coolt faktiskt. :)

Om man skulle ta tag i städningen här inne nu. 

Får se om det under kvällen dyker upp en magbild, känns inte så bekvämt att fota magen nämligen. Men tänker att det är något jag kommer ångra om jag inte gör. Så håll utkik.

Annars tevlig söndag!
 

Kommentarer

Postat av: Elli

Publicerad 2010-11-21 15:06:12

Ja du kommer ånga dig om du inte fotar din mage, lägg upp en bild! Annars får du maila mig en! Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela