andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Nervklen!

Publicerad 2011-02-10 12:43:55 i Allmänt,

Först vill jag tacka alla er som svarat på frågan om föräldrapenningen/ledigheten. Tror jag har fått någorlunda mer koll nu. Ska besöka FK när jag får hemm papprena och begära att någon utav dom sätter sig ner med mig och förklarar.

Och nu till inläggets rubrik. Jag upplever att sen jag blev gravid eller iallafall nu sista tiden så har jag börjat bli mer "nervig" av mig. Visst har jag alltid haft ett humör och skinn på näsan men jag har sällan stressat upp mig utan tagit saker lite som dom kommer och tänkt att det ordnar sig. I alla fall tycker jag själv att jag är sån, det har kännts lite som om jag är den som lugnar mer om det skulle vara något, rätta mig om jag har fel ni som känner mig. Men på sista tiden har jag börjat oroat mig mer, jag bär på en inre stress som jag känner inte är bra för mig. Mkt handlar givetvis om att bli mamma, eller allt gör det rättare sagt. Jag ororar mig för förlossningen, som jag tidigare såg ganska lugnt på, på amningen -tänk om jag inte får igång den, hur man gör med läggningen av bebisen, hur det blir när vi ska ut och resa i sommar, när man har barndop, renovering av huset, ekonomi, träningsupplägg, kommer jag ha tid? Hur det kommer vara att vara mammaledig osv osv... plus tusen andra saker som midsommar, första gången man ska lämna barnet hos någon annan över natten, första gången på krogen, tänk om man får ett sjukt barn, eller att det blir världes gangster, eller att det skulle hända något med Martin så jag stod med allt själv.

Av någon anledning så kommer oftast dessa tankar på kvällen eller ännu värre på natten så att det är precis omöjligt att sova. Jag vaknar alltså, och sätter igång och fundera och har jag väl börjat fundera så dröjer det inte länge förrän hjärnan går på högvarv och jag inte kan sluta tänka på det hur gärna jag än vill, det blir nästan lite maniskt. I natt vaknade jag vid ca 01.00. och låg vaken tills ca 04.00. sista gången jag kollade på klockan. Och det är inte så att jag slumrar utan jag är verkligen klarvaken under hela den tiden. Jag vet inte om det här är normalt, för mig börjar det bli ganska jobbigt. Då jag verkligen måste få min sömn för att funka som människa. Hela den här dagen är precis förstörd nu, det känns som om jag är bakfull. Huvudet värker och jag är helt slut. Ska man gå och prata med någon? Känner att det här inte är jag redigt, känns som om jag har ett sjuk behov av att planera och ha kontroll tills bebisen anländer. Jag känner mig hispig, vilket jag verkligen inte i vanliga fall är och inte vill vara heller för den delen. Finns nog inget värre in hispiga mammor, och det är det sista jag vill bli!

Ni får ursäkta all negativitet i bloggen just nu, men befinner mig som sagt i ett stadie där det funderas och spekuleras rätt mkt och det är ju trots allt min blogg och den speglar mig och mina tankar.



Något som jag ser grymt fram emot är att Josse kommer hem imorgon, vi ska göra stan på lördag, eller vi ska fika som två gymnasieelever rättare sagt. ;) Jag längtar!  
Idag skulle jag styrt kosan mot vimmerby, men eftersom halv dagen redan gått, det SNÖAR och jag är allt annat än rolig att umgås med så blev det inte så. Challe gumman, vi bokar nån gång nästa vecka! Krya på dig!

Dagen projekt kommer gå till att veckostäda..... och inget mer. Jag är precis slut.

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2011-02-10 16:06:29

Vi har la en blogg för att få gnälla hur mycket vi vill? :) Det finns nog inget bättre sätt att bli av med all skit man har i huvudet egentligen. Och rensa skallen behöver vi verkligen göra ibland!

Tack så himla mycket för dom fina kommentarerna Janni, det värmde mer än vad du kan ana! KRAM

Postat av: Jennie Johansson ( fd )ålandsboryttare )

Publicerad 2011-02-10 17:56:34

Hej

Grattis till bebisen!

När jag läste ditt inlägg idag vill jag rekomendera dej att ta upp detta med din barnmorska nästa gång. Dina funderingar är jättevanliga och jag antar att det finns någon att prata med som tillhör mvc/BVC. Det har vi här i Vimmerby iallafall! Gå dit o prata av dej ett par ggr å ska du se att du kommer må mycket bättre!

Lycka till!

Postat av: Josse

Publicerad 2011-02-10 18:09:55

Jag längtar också!

<3

Postat av: Lina

Publicerad 2011-02-10 18:24:01

Janni! Du är nog helt normal som blir påverkad av hormonerna men mår du så dåligt över allt oroande så tycker jag absolút att du ska gå och prata med någon, det kan kännas skönt att ventilera lite med någon utomstånde även om man lixom inte får ut så mkt av själva samtalet. Jag gick och pratade under nästan hela graviditeten med en terapeut som var kopplad till bvc och det är bara o fråga din barnmorska så fixar hon en tid till dej. jag gick först och främst för att jag oxå bar på massa inre stress och tankar om mödraskapet och förlossning och det hjälpte mej jättemkt att få prata och bolla tankar med någon som verkligen lyssnade. jag fick skriva upp punkter om tex hur jag sville vara som mamma, vad jag var rädd för osv. de listorna hjälpte mej jättemkt att bena igenom problemen och den inre stressen. Och jag kan lova dej att jag oroade mej mest ang. förlossningen. Jag trodde ärligt talat att jag typ skulle få en ¨ångestattack och svimma eller nåt men det gick hur fint som helst. Man har inte tid att bli varken rädd eller psykiskt störd, haha. Det kommer gå jättebra för dej gumman. Försök tänka positiva tankar om bebisen och framtiden. Jag lovar att allt sånt där med planering,nattning,midsommar, föäldrapenning, sånt löser sej!!! man får ta det som det kommer och när plutten kommer ut så bara faller sig allt naturligt. Kraaam

Postat av: anna kling

Publicerad 2011-02-10 18:35:47

Hej pulla!!

Tro det eller ej men jag va precis lika dan... och det är väl det sista som man kan säga om mig som mamma idag. håller med dom andra om att det är skönt att prata av sig, kan jag verkligen rekomendera!! Och DU kommer att bli en underbar mamma!!!:)

pussili puss

Postat av: Ellinor

Publicerad 2011-02-10 20:47:42

Mitt tips som jag brukar göra är att när du vaknar och börjar oroa dig, skriv ner allt i ett block så du kan ta itu med det på morgonen. (nu gäller juh min oro skolarbete och annat trams men ändå...;) ) Puss puss puss fina du!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela