andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Solen

Publicerad 2011-02-09 11:06:12 i Allmänt,

Finns inget bättre än solsken alltså man blir på så underbart humör! Har jobbat båda dagarna den här vecka med... känns som man lever lite med kniven mot strupen när det gäller jobb just nu, funderar på hur jag ska lösa min situation sista tiden. Idag blir det långprommis med Jizza, och en massa viktiga samtal som måste göras. Papper ska skickas och sen ska jag avsluta dagen med läkarbesöket.

Alla ni mammor där ute, DET HÄR ÄR EN VÄDJAN TILL ER! Ni måste hjälpa mig! Har ju börjat ta tag i det här med föräldrapenning. För mig är det rena grekiskan! Vilket är bäst? Ska man ta ut alla dagar på en gång? Hur mkt får man om man som jag hade min senaste fasta tjänst i augusti förra året och sen dess varit arebtslös inte stämplat men näst intill jobbat heltid ändå med små avbrott fram tills för två veckor sen? Får jag bara 180 kr per dag ändå? Funderar på att söka ett säljarjobb bara för att få in pengar nu sista tiden. Ska jag det? eller kan jag fortsätta jobba som vik? Har ju förstått att man kan göra på tusen olika sätt, det som är min största skräck är att jag kommer få leva på knappa existensminimumet. Snälla ni, hjälp mig! Vill ju kunna vara hemma med mitt första barn så mkt som möjligt, men samtidigt så känner jag att det inte kommer gå ihop sig utan pengar. Visst Martin finns, jag vet. Men jag hatar att vara beroende av andra.  

Dags för promenad!  

Kommentarer

Postat av: stephani

Publicerad 2011-02-09 13:44:13

oroa dig inte!! du behöver inte alls leva på minimum.. skicka bara in alla papper på allt du jobbat spelar ingen roll att de e som vik.. de är ju oxå en typ av anställning! sedan baseras fin FP på de du jobbat in..

Postat av: Malin

Publicerad 2011-02-09 14:55:42

Den föräldrapenningen du kmr få baserar på din inkomst det senaste halvåret. Om du haft vikariat antar jag att du tjänat lite olika månad till månad? Då kommer ett snitt räknas ut. Det är en hel djungel det där, men det löser sig till slut ska du se :)

Postat av: Sara

Publicerad 2011-02-09 21:10:15

Nu kommer jag vara tråkig men mitt tips är att ringa försäkringskassan... Det är en djungel med regler!



Mitt andra tips är att ta ut så få dagar man kan första året. När barnet fyllt 1 (& det går fort) måste man ta ut 5 dagar / v för att ha rätt till ledighet. Räkna lire baklänges för att se hur många dagar ni vill ha kvar efter den första fl. Ledigheten för att tax. Gå ner i tid eller vara längre ledig på sommaren. Och hur länge ni vill vara helt fl. Lediga förstås. Det finns en bra simulator på fls. Sida där man kan simulerA olika förslag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela