andradelenurjankys

En blogg som handlar om mig, mitt i mitt liv som snart tvåbarns mor, och en hel del åsikter och tankar. Och annat som kryddar min tillvaro :)

Boar!

Publicerad 2011-03-06 22:42:41 i Allmänt,

Hej på er! Saknat mig? ;)
Ska jag vara ärlig så har veckan mest gått till att jobba, sova och det absolut nödvändigaste som ska göras här hemma. Och tyvärr så hör inte bloggandet till det. Jag sover mest hela tiden, när jag kan. Dock inte på nätterna när jag ska, min inneboende håller mig vaken om man så säger :)
Köpte blutsaft i veckan och kan kanske ana en lite bättring, om inte annat får jag reda på mina järnvärden i morgon för då är det dags för ännu ett mvc-besök. Konstigt om dom inte stigit, för nu har jag kört både järntabletter och blutsaft som sagt.

Har ni tänkt på att vi är väldigt lika djur i många avseenden. Jag har senaste tiden kommit på mig själv med att ha ett stort begär av att inreda och fixa "inför när bebisen ska komma" Allt ska hinnas innan liksom. Det ska pysslas och donas, röjas och städas... och jag ska med handen på hjärtat säga er att det inte varit prio ett i mitt liv tidigare. Idag läste jag en bok om att vi fungerar precis som djuren när vi väntar barn/ungar. Vi boar! Precis som fåglarna bygger bon, som räven fixar i gryten mm. Det är vår instinkt sen urminnestider som säger åt oss att fixa inför våra ungars födelse. Just därför styrde min kära mor och jag kosan till Linköping igår. Babyproffsen och Ikea gicks igenom. Martin fick stanna hemma, det var bäst så. Han tycker inte det är lika spännande att slå ihjäl timmar i butiker som jag om man så säger. Ligger nog i killars instink antar jag ;)

Väl inne på babyproffsen upptäcktes en ny värld för mig. Visst har jag förstått att vi blivande föräldrar är en köpstark målgrupp, men herregud det finns ju helt sjuka saker som man säkert i vissa fall inte tror sig klara sig utan när man får barn. Som tex en "babysitter" som satt på en axel som gungades fram och tillbaka med hjälp av en inbyggd motor, man kunde även sätta på olika ljud på den som tex, hjärtljud som jag antar skulle likna mammans från tiden i magen, olika melodier, fågelkvitter mfl. Vibration fanns det också i stolen. OCH den kostade ca 3000 kr FÖR EN BABYSITTER! Visst var den häftig, och visst var jag impad av den, men någonstans så skrek hela jag NEEEEJ!
Jag tycker att det i dagens samhälle är alldeles för lätt att sätta barnen framför en tv/dator, ja elektronik överlag när dom ska aktiveras. Man leker inte med sina barn på samma sätt som förr. Dom får inte vara delaktiga i vår vuxenvärld på samma sätt som förr. Varför? För att vi är stressade, har prestationsångest och är bekväma??? Det är ju så enkelt att sätta den lilla babyn i en elektronisk babysitter med vibration, hjärtljud och gungfunktion ju. Istället för att tillsammans med barnet gurgla och tillsammans utforska världen.

När jag var liten fanns det inga dåliga väder, bara dåliga kläder! Vi byggde kojor, gjorde bondgårdar av kottar, stenar och gräs. Vi fick vara med redan från tidig ålder att "laga" mat, diska, städa. Jag tror att det är så man utvecklas och lär sig. Jag tror tex att det lilla barnet lär sig äta snabbare om hon/han får vara med och skära gurkan som ska serveras till middagen, att den FÅR äta själv och grisa hur mycket som helst vid middagen. Hur ska barnet annars lära sig att äta och kunna utforska? Man kan ju inte förvänta sig ett bordskick direkt....!! Jag blir uppriktigt chockad över hur vi föräldrar resonerar ibland, vi väljer hellre att mata vårat barn utan att låta den gojsa med maten själv först, för att det blir så skitigt och slabbigt. Och sen när barnet tröttnat på att inte få utforska eller försöka äta själv och med det vägarar äta så förstår vi ingenting... Givetvis ska man i viss mån mata så barnet får i sig någorlunda, men jag tror det är viktigt att barn får utforska och vara delaktiga för att kunna utvecklas. Att sjunga och prata mkt med sin bebis tror jag därför är jätteviktigt istället för att som sagt sätta den "elektrosittern" Jag ska ha en babysitter, kanske med en melodidosa, men det får räcka för mig :)  

Det som inhandlades till bebisen för min och den blivande mormoderns del (ni må tro att hon är helt lyrisk över att få bli mormor) blev ett "tummenpåslakanset" till vagnen, en tummenmobil till vagnen, madrass till vaggan och en jättefin muminmobil att ha över vaggan och en tummenminidocka (en sån måste man ha, enligt mormodern) ;)
Vidare på Ikea inhandlades mer inredning till vårt hem. Mormodern som skulle handla ENDAST servetter handlade ny skitsnygg inredning till vardagsrummet och en "bosse" och grodrock till bebisen :) Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på inköpen till bebis under morgondagen. Det blev så himla verkligt att det snart kommer ytterligare en lite människa in i våra liv när man fick bädda ordning vagnen, montera vaggmobilen och höra melodin  som den spelades igår. Vet att jag sagt det innan, men det är nära nu. Och veckorna går faktiskt himla snabbt fortfarande. :)

Det var några glimtar från min vecka, imorgon börjar en ny.
Nu är det dags för sängen.
Natti!

Kommentarer

Postat av: Ia

Publicerad 2011-03-07 10:35:20

Åå vad härligt det låter, å vad skönt att veckorna går fort! För mig känns det fortfarande overkligt fast hon just nu ligger i famnen mätt & belåten & kollar upp i taket :)

Postat av: Linnea

Publicerad 2011-03-07 11:44:42

Visst har vi saknat dig! Du får ta det lite lugnare så du hinner blogga med :)

Är det inte dags med en uppdatering på magen snart? Nyfiken på att se hur du växer ju. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Janky

En blogg som handlar om att vara en snart 29 årig (snart) tvåbarnsmor i den lilla staden Västervik. Mina reflektioner om att vara gravid och ha barn. Om att snart flytta till en gård, om att pussla ihop livet som mamma och även hitta ett sätt där jag är och får bara vara jag :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela